Blog

09-04-2020 Badania

Raport niespodziewanej dynamiki kategorii na OLX w czasie pandemii

W ciągu kilku dni nasze życie zmieniło się diametralnie. Większość z nas nie chodzi do swojego miejsca pracy - często pracę mamy tam, gdzie aktualnie znajduje się nasz komputer, nie spotykamy się ze znajomymi - spotkania w realu zastąpił zoom/skype i media społecznościowe. Nie robimy wielu rzeczy, które do tej pory były dla nas normalnością. W dalszym ciągu jednak konsumujemy! Być może odpuściliśmy zakupowe szaleństwa a sięgamy wyłącznie po to, co jest dla nas potrzebne.

 

Biuro Reklamy od zawsze śledzi i bada dynamikę poszczególnych kategorii na OLX, dzięki czemu w szybkim tempie odnajduje panujące na rynku trendy.

Mierzone jest między innymi to, które kategorie nieproporcjonalnie rosną/maleją co do ruchu w przeciągu ostatniego tygodnia. Procenty przedstawione w opracowanie pokazują dynamikę wzrostu/spadku  ruchu w kategorii liczoną jako porównanie realnych wyników z ostatniego tygodnia do wyników, które zostały wypredyktowane przez model analityczny na podstawie danych za ostatnie 8 tygodni.

 

Poniżej najważniejsze kategorie oraz podkategorie OLX, które odnotowały największy wzrost dynamiki w okresie 25-31 marca. Jest to jasny sygnał, że są branże i obszary rynku, w których pomimo panującej złej sytuacji, życie w miarę możliwości toczy się dalej. Są też i takie, w których zdecydowanie przyspiesza.

 

 

Działka i ogród. Dynamicznie rosnącym segmentem rynku są produkty związane z działką i ogrodem. Z jednej strony nie powinno nas to dziwić, ze względu na budzącą się przyrodę i coraz cieplejsze dni, z drugiej strony należy wspomnieć o toczącej się narodowej kwarantannie i nakazowi spędzania czasu w domach. Prawdziwymi szczęściarzami są ci, którzy posiadają działkę czy ogród - mogą tam spędzać nie tylko ciepłe dni, ale także mieszkać podczas nakazu związanego z pandemią. Swój wzrost notują nie tylko produkty związane z mniejszymi produktami jak oświetlenie ogrodowe, donice czy narzędzia ogrodowe, ale także i te większe z grillem, meblami do ogrodu, altankami, domkami czy ogrodowym placem zabaw, na czele.

 

Rowery. Tymczasowe zamknięcie orlików, klubów fitness czy nawet siłowni plenerowych spowodowało poszukiwanie alternatyw dla wcześniej uprawianych aktywności fizycznych. Nic dziwnego, że jazda na rowerze, a także przedmioty związane z domowym fitnessem i bieganiem, były najczęstszym przedmiotem poszukiwań

 

Produkty dla dzieci. Tak jak wzrost wśród ubrań czy bucików na dzieci jest dla nas, w pewnym sensie ze względu na zmieniającą się porę roku, czymś naturalnym, tak in plus zaskakująca jest  wielkość dynamiki wzrostu na tych produktach. Widoczny jest także znaczny wzrost zainteresowań dziecięcymi zabawkami, na co zapewne przekłada się konieczność spędzania zdecydowanej większości czasu, przez dzieci, w domu.

 

Praca zdalna. W pierwszym i drugim tygodniu narodowej kwarantanny prym, wśród rosnącej dynamiki poszukiwań, wiodły drukarki i skanery, monitory, laptopy oraz w mniejszym stopniu modemy i routery. Aktualnie zauważalny jest wzrost poszukiwań oprogramowania koniecznego do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych oraz ponownie modemów i routerów. Można założyć że ci, którzy nabyli już większy sprzęt niezbędny do pracy zdalnej, teraz poszukują softu niezbędnego do codziennej pracy

 

Zdrowie. Widoczny jest znaczny, aż 32% wzrost zainteresowania tematyką zdrowotną. Są to produkty ekologiczne często pochodzące od lokalnych rolników, suplementy diety, diety pudełkowe i książki poświęcone zdrowemu odżywianiu i życiu fit. Można zauważyć tutaj korelację pragnienia bycia zdrowym ze wspomnianymi wcześniej poszukiwaniami produktów do domowego fitnessu. 

 

Praca. Nasz serwis Praca, będąc liderem rynku ogłoszeń poświęconych pracy, także widzi zmieniający się trend w poszukiwaniu pracowników. Tak jak zawsze najbardziej poszukiwane były osoby na stanowiska przedstawiciel handlowy i pracownik do sklepu (kasjer, sprzedawca, magazynier czy wykładacz towaru) tak teraz popularność zyskała opieka. Mamy tutaj dwa ujęcia potrzeby opieki. Z jednej strony jest to konieczność zaopiekowania się dzieckiem podczas, de facto, normalnego dnia pracy rodzica w formie zdalnej (tu: opiekunka do dziecka), z drugiej strony obserwujemy ogłoszenia z ofertami opieki nad seniorami (tu: opieka nad dorosłym).



Staramy się żyć normalnie. I choć rzeczywistość wokół nas się zmienia w sposób dynamiczny, cały czas staramy się żyć normalnie. Ta normalność ma swoje odbicie w poszukiwaniach produktów związanych np. ze ślubem. I co ciekawe, nie są to wyłącznie mniejsze produkty jak obrączki (19%), dekoracje ślubne (19%), ale także te większe w postaci oprawy muzycznej (30%), dekorowania (18%) czy mody ślubnej (15%).

 

 

*Procentowy wzrost PV w wybranych kategoriach okresie 25-31 marca na podstawie danych za poprzednie 7 dni.